Slapeloosheid

11 bekende vormen van slapeloosheid, herken jij jezelf?

vormen slapeloosheid directbeterslapen.nl
0

Het is erg vervelend dat je te kampen heeft met slapeloosheid of slaapstoornissen.

Tuurlijk, je wil dit bestrijden om in de toekomst gewoon lekker door te kunnen slapen.

Om te werken aan een goede nachtrust zal je jezelf allereerst moeten verdiepen in slapeloosheid en de vormen hiervan. In dit artikel wil ik de meest voorkomende vormen van slapeloosheid met je delen en onderaan dit artikel deel ik een boek die mij enorm heeft geholpen bij het bestrijden van mijn eigen slapeloze nachten.

Bekende soorten en vormen van slapeloosheid

1. Psychofysiologische Insomnie

Deze vorm is het resultaat van een negatieve spiraal. De mensen die hiermee kampen slagen er op geen mogelijkheid in om op een normale manier in slaap te vallen. Hoe meer zij hierover nadenken of hoe meer zij proberen om alsnog in slaap te vallen, des te alerter hun geest wordt. In slaap vallen blijkt dan al helemaal een onmogelijke opgave.

De meeste mensen hanteren een vast ritueel, namelijk: pyjama aandoen, tanden poetsen, lampen uitzetten, etc. Bij de mensen die kampen met psychofysiologische Insomnie werk dit ritueel helaas averechts. Zij worden herinnert aan de zoveelste nacht van slecht slapen waardoor ze last kunnen krijgen van een angst-aanval.

Deze mensen vallen doorgaans erg goed in slaap wanneer zij hier niet de intentie toe hebben. Bijvoorbeeld wanneer ze tv zitten te kijken.

2. Idiopathische Insomnie

Dit is misschien wel de meest voor de hand liggende vorm van slapeloosheid. Deze vorm kent namelijk geen (duidelijke) oorzaken van de klachten. Je huisarts zal deze diagnose stellen wanneer er geen andere oorzaken zijn.

3. Paradoxale Insomnie

Bij deze vorm heeft de patiënt een verkeerd beeld van zijn of haar slaapduur. Bij deze vorm van slapeloosheid kan de persoon in kwestie het gevoel hebben slechts 3 tot 5 uur geslapen te hebben, terwijl dit in werkelijkheid misschien wel 7 tot 8 uur was.

‘’Insomnie/Insomnia is een synoniem en de medische benaming voor de aandoening slapeloosheid.’’

4. Slapeloosheid door een slechte hygiëne tijdens je slaap

Onder een slechte slaap hygiëne verstaan wij (een) slechte gewoonte(n) die van invloed kunnen zijn op je nachtrust.

Ik heb enkele voorbeelden van slechte ‘’slaapgewoontes’’ voor je verzameld

  • Een rumoerige slaapkamer (voorbeeld: snurkende partner)
  • Teveel slapen overdag
  • Te weinig sporten/lichaamsbeweging
  • Het gebruik van een mobiele telefoon of tablet in bed
  • Een te hoge temperatuur uw je slaapkamer
  • Te weinig ventilatie in je slaapkamer
  • Het drinken van teveel cafeïne houdende dranken zoals koffie, pre workout of red bull voor het slapen gaan
  • Een matras en/of kussen van slechte kwaliteit
  • Een zware maaltijd eten voor dat je naar bed gaat
  • Gamen voor het slapen gaan

Zoals je leest zijn er heel veel factoren die je nachtrust kunnen verstoren. Het is belangrijk dat je je lichaam en geest langzaam tot rust laat komen alvorens je gaat slapen.

5. Slapeloos zijn door een jetlag

Slapeloosheid naar aanleiding van een jetlag, ook wel het jetlag syndroom genoemd. Dit is een tijdelijke vorm van slapeloosheid die optreedt wanneer je biologische klok in de war raakt, wanneer je meerdere tijdszones doorkruist in korte tijd. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens een lange afstandsvlucht. Na een paar dagen zal je biologische klok zichzelf hersteld hebben en zo zal je dus ook je juiste slaapritme weer oppakken.

6. Slecht slapen door restless legs (rusteloze voeten/benen)

Het Restless Legs Syndroom, afgekort ook wel RLS genoemd is een aandoening die de patiënt een gigantische drang geeft om bepaalde ledematen en spieren te bewegen. Dit komt meestal voor in de armen en benen, het kan ook in andere spieren voorkomen, maar dit is in veruit de minste gevallen. RLS wordt tegenwoordig de ziekte van Willis-Ekbom genoemd.

7. Slapeloosheid als gevolg van een neurologische ziekte/aandoening

Tuurlijk, je kunt ook slecht slapen door een bepaalde neurologische ziekte of aandoening. Hierbij kun je denken aan Parkinson, ziekte van Alzheimer, spierdystonie of epilepsie.

8. Slapeloosheid door chronische pijnklachten

Onder chronische pijnklachten verstaan wij langdurige pijn. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld; reuma, pijn bij kanker, pijn aan de gewrichten of afwijkingen aan de heup.

9. Vaak ’s nachts naar het toilet als oorzaak van slapeloosheid

Sommige mensen hebben prostaatproblemen of maken gebruik van plaspillen. Dit resulteert er dikwijls in dat je ’s nachts regelmatig naar het toilet moet. Dit kan dus een goede oorzaak zijn van je slaapproblemen.

10. Slapeloosheid door het gebruik van medicijnen, medicatie of drugs

Sommige medicatie en drugs hebben een enorme invloed op het slaapritme van ons. Slapeloosheid kan dan ook een bijwerking van het gebruik hiervan zijn. Als voorbeeld kun je denken aan het gebruik van XTC.

11. Slapeloos en rusteloos zijn door psychiatrische ziekten/aandoeningen

Er zijn diverse psychiatrische ziekten die voor (periodes van) slapeloosheid kunnen zorgen. Zo kun je bijvoorbeeld bij een depressie, burn-out schizofrenie of manische perioden last hebben van paniekaanvallen. Dit kan resulteren in slapeloosheid. Een andere oorzaak van je slaapproblemen kan het gebruik van medicijnen tijdens een psychiatrische ziekte/aandoening zijn. Ook een PTSS (Posttraumatische Stress-stoornis) kan van invloed zijn op je slaapproblemen.

Last van slapeloosheid en wilt u hier DIRECT vanaf komen?

Perfect Slapen in 7 StappenMocht je nou één of meer van deze oorzaken bij jezelf herkennen kan ik me heel goed indenken dat je hier graag SNEL vanaf zou willen komen. Gelukkig heb ik de juiste oplossing gevonden!

Aangezien ik zelf voor een lange periode last heb gehad van diverse slaapproblemen, ben ook ik op zoek gegaan naar de juiste oplossing. Helaas, ben ik ook in veel ‘wondermiddelen’ getrapt. Vaak zelfs.

Tot ik uiteindelijk het boek ‘Perfect Slapen in 7 Stappen’ ben tegengekomen. Na het toepassen van de technieken die in het boek eenvoudig uitgelegd staan ben ik vrijwel DIRECT van mij slapeloze nachten afgekomen.

Klik op de onderstaande knop om direct een kijkje te nemen bij dit boek, je kunt hem dan (eventueel) direct bestellen. Ik ben erg benieuwd naar je resultaten, laat je het me weten?

Geef mij NU toegang tot deze methode!

 

Laat in de reacties even weten of dit artikel jou ook geholpen heeft.

Dit vind je misschien ook interessant
stress directbeterslapen
Slecht slapen door stress? Verminder stress en ontspan met deze 7 tips
rusteloze benen directbeterslapen
Restless Legs? Dit is hoe je er vanaf kan komen!

Laat je reactie achter

Jouw reactie*

Your Name*
Your Webpage