Slaaptips

7 tips om eenvoudig van slaapapneu af te komen!

van slaapapneu afkomen
0

Slaapapneu is een steeds vaker voorkomend probleem, het is tevens een ernstig probleem.

Slaapapneu kan er namelijk voor zorgen dat je niet of minder goed functioneert in het dagelijks leven.

Maar wat is dat nou? Het fenomeen slaapapneu, je leest het allemaal in dit artikel.

Wat is slaapapneu

Slaapapneu houdt in dat je adem stokt tijdens je slaap. Dit kan een paar seconden duren, maar in sommige gevallen adem je enkele minuten niet.

Het kan zijn dat deze pauzes van ademen meerdere keren in een uur voorkomen. Als je bijna stikt geven je hersenen een signaal af waardoor de adempauze voor bij is. Dit gaat meestal samen met een schok, het happen naar lucht of een snurkend geluid. De meeste mensen merken hier niets van, sommige mensen worden heel even wakker.

Bij slaapapneu spreken we normaal gesproken over een chronische aandoening. Slaapapneu wordt vaak als erg vervelend ervaren door de bedpartner en het kan zorgen voor extreme vermoeidheid bij beide partijen, zowel de patiënt als de bedpartner. Je wordt telkens uit je diepe slaap gehaald waardoor je niet voldoende kan uitrusten, ook gaat slaapapneu over het algemeen samen met hard snurken.

Als je alleen slaapt merk je meestal niets van slaapapneu, het is daarom vaak niet duidelijk voor de patiënt wat de achterliggende oorzaak is van zijn of haar vermoeidheid.
Je merkt vaak niks van de adempauzes, maar je merkt het wel als je ’s ochtends vermoeid opstaat, wakker wordt met een droge mond of last hebt van hoofdpijn.

slaapapneu uitleg

Hoeveel mensen hebben last van slaapapneu

Er is een onderzoek gehouden onder 4206 medewerkers van Philips om te kijken hoeveel van deze mensen slaapapneu hebben.
Uit dit onderzoek is gebleken dat 6,8% slaapapneu heeft, het opmerkelijke hiervan is dat 78% niet eens wist dat hij of zij slaapapneu heeft.

Over het algemeen heeft ongeveer 5% van de mannen te kampen met slaapapneu en bij vrouwen ligt dit percentage iets lager. Bij mensen boven de 50 jaar trekken deze aantallen naar elkaar toe en komt slaapapneu vrijwel evenveel voor bij mannen als bij vrouwen. De meeste mensen hebben het echter niet eens door dat zij last hebben van slaapapneu.

Verschillende soorten slaapapneu

We spreken over twee vormen van slaapapneu.

  • Obstructief Slaap Apneu Syndroom (OSAS)
    OSAS is de meest voorkomende vorm van slaapapneu, maar liefst 70% van de mensen met slaapapneu heeft last van deze vorm.
    Bij deze vorm van slaapapneu wordt de luchtweg tijdelijk geblokkeerd.
    Doordat de keelspieren tijdens de slaap de doorvoer van lucht tijdelijk kunnen blokkeren kan je te maken krijgen met adempauzes. Dit kennen we ook bij snurken, dan wordt eveneens de luchtweg tijdens de slaap geblokkeerd.
  • Centraal Slaap Apneu Syndroom (CSAS)
    Bij deze vorm van slaapapneu sturen de hersenen tijdelijk niet de juiste signalen door die zorgen voor de ademhaling.

In sommige gevallen heeft een patiënt last van beide gevallen.

De risico’s van slaapapneu

De opname van zuurstof in je bloed wordt verminderd wanneer je te kampen hebt met slaapapneu, ook het gebrek aan diepe slaap is niet bevorderlijk voor je lichaam.

Dit samen zorgt voor een verhoogde kans op onder andere de volgende aandoeningen.

  • Vergeetachtigheid
  • Depressies
  • Hartfalen
  • Hartritme stoornissen
  • Onoplettendheid in het verkeer
  • Obesitas
  • Diabetes
  • Hoge bloeddruk
  • Hartaanvallen
  • Beroertes

Het is dus van enorm belang om op tijd een huisarts te raadplegen wanneer jij vermoedt last te hebben van slaapapneu.

Neem slaapapneu uiterst serieus!

Zodra je onderstaande symptomen van slaapapneu herkent dan moet je deze serieus nemen. Bezoek je huisarts en omschrijf je klachten. Er bestaat dan een grote kans dat je wordt doorverwezen naar een gespecialiseerd slaapcentrum. Hier kan de exacte vorm van je slaapapneu worden vastgesteld en welke behandeling je vervolgens nodig zal hebben.

Slaapapneu symptomen

Nu je weet wat slaapapneu inhoudt en wat de risico’s zijn zou ik je graag willen uitleggen hoe je slaapapneu zou kunnen herkennen.

De volgende symptomen kunnen duiden op een vorm van slaapapneu.

  • Gebrek aan energie
  • Concentratieproblemen
  • Geheugenproblemen
  • Hoofdpijn in de ochtend
  • Onrustige slaap, veel lichaamsbeweging
  • Luid snurken (kan in afwisseling met stille periodes, de adempauzes)
  • Zweten in de nacht
  • Droge mond en een pijnlijke keel
  • Vermoeid opstaan
  • Slaperigheid (en sufheid) overdag

Wat zijn de oorzaken van slaapapneu

Iedereen kan last krijgen van slaapapneu. In de praktijk komt het vaker voor bij mensen met overgewicht of bij ouderen.
Het is voor een deel genetisch bepaald, dit komt door de bouw van het strottenhoofd en de keel.
Ook kinderen met vergrote amandelen kunnen lijden aan slaapapneu.

 

Strottenhoofd afbeelding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tuurlijk, er zijn ook factoren die slaapapneu kunnen verergeren. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • Alcoholgebruik
  • Kalmerende middelen
  • Slaapmiddelen
  • Roken

Vrouwen hebben een verhoogde kans op slaapapneu na de menopauze.

Slaapapneu verminderen doe je met deze 7 tips

Nu je weet wat slaapapneu is en wat de risico;s ervan zijn is het belangrijk om te weten hoe je ervan af kunt komen, of hoe je het in ieder geval kunt verminderen.

Ik geef je 7 GRATIS tips die je vrijwel direct zou kunnen toepassen.

  1. Stoppen met roken
  2. Alcoholgebruik matigen
  3. Gewicht verliezen indien er sprake is van overgewicht
  4. Neussprays en.of neuspleisters
    Sommige mensen hebben er voordeel van om een neusspray of neuspleisters te gebruiken. Deze producten zorgen ervoor dat je de luchtwegen open houdt.
  5. Het uitvoeren van speciale oefeningen om de mond- en keelspieren te versterken
    Het vaak uitspreken van klinkers (A, E, I, O, U) op een overdreven manier is zo’n oefening die uitkomst kan bieden.
    Welke oefening ook zou kunnen helpen is wanneer je de punt van je tong tegen je gehemelte plaatst om vervolgens je tong naar achteren te bewegen.
    Ook kan het helpen om je tong te borstelen met een tandenborstel. Mochten deze oefeningen niet werken dan kan een logopedist je vast verder helpen.
  6. Het gebruik van speciale mondstukken,  slaapmaskers of beugels
    Producten als deze zorgen ervoor dat je luchtwegen niet afgesloten raken tijdens je slaapperiode. Ook kunnen ze indien nodig extra zuurstof toedienen.
  7. Een operatie
    In sommige gevallen is een operatie toch echt de beste oplossing. Wanneer alle bovenstaande tips geen enkel rendement geven is het misschien een idee om deze optie ter sprake te brengen bij een volgende gesprek met je huisarts.

Het onderzoek naar de echte oorzaak van slapeloosheid is nog in volle gang. Zo was er in Italië laats nog gebleken dat bij sommige mensen de slaapapneu werd vermindert door het dragen van speciale lange steunkousen.

De behandeling van slaapapneu

Er zijn verscheidene behandeling van slaapapneu mogelijk, hieronder licht ik er een aantal toe.

  • Operatie
    Bij een scheef neustussenschot of te grote amandelen kan het noodzakelijk zijn om een operatieve ingreep te ondergaan met als doel het verbeteren van de luchtweg
  • Beugel
    Bij de lichtere vormen van OSAS wordt tegenwoordig vaak een nachtbeugel gebruikt die ervoor zorgt dat de tong niet meer naar achteren kan zakken.
    Deze behandeling heeft relatief weinig nadelen en bijwerkingen.
  • Aanpassing van leefstijl
    Bijvoorbeeld door het verliezen van gewicht, stoppen met roken of het stoppen met drinken voor het slapen gaan.

De diagnose slaapapneu

De diagnose slaapapneu kan het beste worden gesteld in een gespecialiseerd slaapcentrum. Bij een huisarts wordt je vaak weggestuurd met burn-out verschijnselen. Huisartsen onderkennen het probleem vaak slecht. Dit komt omdat patiënten dikwijls met (te) vage klachten op het spreekuur komen.

Om naar een slaapkliniek te kunnen heb je echter wel een verwijzing nodig van je huisarts. Enkele nachten overnachten in een slaapcentrum kan onderdeel uitmaken van het onderzoek.

Door middel van een klinisch, polygrafisch, polysomnografisch onderzoek en vragenlijsten kan een specialist op dit gebied de juist diagnose stellen om vervolgens de juist behandeling te starten.

diagnose slaapapneu

Last van slaapapneu, vermoeidheid of slapeloosheid? Dan kan ik je dit boek aanbevelen

Perfect Slapen in 7 Stappen directbeterslapen.nlVeel mensen hebben slaapapneu, maar voordat je overweegt om naar de huisarts te stappen zou ik eerst proberen zelf een oplossing te vinden. Dit is vaak makkelijker dan gedacht.

Het boek ‘Perfect Slapen in 7 Stappen’ laat je eenvoudig tips en tricks zien die je direct op jezelf kunt toepassen, slapeloze nachten en slaapapneu kan zo snel tot de verleden tijd behoren.

Klik op de onderstaande knop om direct een kijkje te nemen bij dit boek, je kunt hem dan (eventueel) direct bestellen. Ik ben erg benieuwd naar je resultaten, laat je het me weten?

Geef mij NU toegang tot deze Perfect Slapen methode!

Dit vind je misschien ook interessant
rusteloze benen directbeterslapen
Restless Legs? Dit is hoe je er vanaf kan komen!
van een jetlag afkomen doe je met deze gratis tips
Een jetlag na een lange reis? Nu niet meer! (GRATIS tips)

Laat je reactie achter

Jouw reactie*

Your Name*
Your Webpage