Slapeloosheid

Chronische slapeloosheid? Dit zijn de gevolgen en zo kom je er vanaf

chronische slapeloosheid
0

Het is erg schokkend om te weten, dat wanneer je in google de zoekterm ‘chronische slapeloosheid’ intikt er bijna 2.4 miljoen resultaten getoond worden. Het aantal mensen dat jarenlang kampt met chronische slapeloosheid is misschien nog wel schokkender.

In dit artikel ga ik dieper in op chronische slapeloosheid (insomnia), hoe u uw patroon kunt doorbreken en waarom 90% van de zogenaamde oplossingen nu niet werken en nooit zullen gaan werken.

Wat is chronische slapeloosheid?

We spreken pas van chronische slapeloosheid zodra dit al een aantal weken voortduurt. Iedereen heeft natuurlijk wel eens last van een slapeloze nacht en ieder persoon ligt wel eens langer wakker dan normaal.

Het wordt pas zorgwekkend(er) zodra deze klachten langer dan 3 á 4 weken blijven aanhouden. In dit geval spreken we dan ook van chronische slapeloosheid.

Wat is de aanleiding van chronische slapeloosheid?

De gedachten die ’s avonds door ons hoofd spoken zijn in de meeste gevallen de aanleiding van chronische slapeloosheid. De gedachten die door ons hoofd spoken zijn erg divers.

  • Heb ik mijn moeder al teruggebeld?
  • Heb ik dit al geregeld?
  • Is die rekening al betaald?
  • Hoe krijg ik morgen al mijn werk af?

Dit zijn er slechts enkele. Deze gedachten maken het ons soms onnodig moeilijk om in slaap te geraken. In Nederland zijn er erg veel mensen met slaapproblemen, een deel daarvan kampt zelfs met chronische slapeloosheid. Hoeveel? Dat lees je in de volgende alinea.

Hoeveel procent van de Nederlanders heeft last van (chronische) slapeloosheid?

Iedereen heeft wel eens een slapeloze nacht ervaren. Het gevoel van ’s ochtends opstaan na een nacht van niet meer dan 4 uurtjes slaap. We weten allemaal hoe verschrikkelijk dat is, althans voor de meesten van ons.

40% van de Nederlanders kampt regelmatig met slaapproblemen, 10% van alle Nederlands heeft zelfs last van chronische slapeloosheid.

Hoe herken ik chronische slapeloosheid?

Chronische (langdurige) slapeloosheid is in de meeste gevallen vrij eenvoudig te herkennen.
Als je eenmalig slecht slaapt heb je natuurlijk geen last van chronische slapeloosheid.

Zoals eerder vermeldt spreken we pas van langdurige slapeloosheid, wanneer je slaapproblemen zich langer dan 3 á 4 weken aanhouden, dit kun je het beste zelf vaststellen.

Wat zijn de gevolgen van chronische slapeloosheid?

Slapeloosheid is erg vervelend, dat weten we allemaal. Het futloze gevoel de volgende ochtend, verminderde concentratie en weinig motivatie. Dit zijn veelgehoorde problemen.

Maar, chronische slapeloosheid levert niet alleen op de korte termijn problemen en frustraties op. Langdurige slapeloosheid kan op de lange termijn ook zorgen voor zorgwekkende gevolgen. Om je bewust te maken van de gevolgen heb ik hieronder een lijst met (eventuele) gevolgen op de korte en lange termijn opgesteld.

Gevolgen slaaptekort korte termijn

  • Verminderde prestaties
  • Hongerig gevoel
  • Sneller geprikkeld, sneller chagrijnig
  • Slechtere gezondheid
  • Vertraagde vetverbranding
  • Je seksdrive is niet optimaal
  • Eerder een somber gevoel
  • Je bent eerder ziek, je immuunsysteem wordt aangetast
  • Geestelijke, mentale vermoeidheid

Gevolgen slaaptekort lange termijn

  • Slechte kwaliteit van het sperma

29% (!), inderdaad mannen. Dat is het percentage waarmee de productie van spermacellen verlaagd kan worden als gevolg van een slechte nachtrust is gebleken uit onderzoek.

  • Grotere kans op overgewicht

Op de korte termijn gaat slapeloosheid resulteren in een hongerig gevoel en vreetbuien, op de lange termijn kan dit zelfs overgaan in het krijgen van (ernstig) overgewicht.

  • Grotere kans op diabetes

Overgewicht en diabetes gaan goed samen. Zo verhoogt overgewicht ook de kans op diabetes. Goed slapen dus!

  • Verhoogde kans op een beroerte

Gemiddeld 4x meer kans op een beroerte. Jep, dat is de verhoogde kans die mensen van middelbare en oudere leeftijd hebben die minder dan 6 uur per nacht slapen, ten opzichte van leeftijdsgenoten die meer dan 7 uur per nacht slapen.

  • Hart- en vaatziekten

Meer kans op een hartaanval. Ik hoor je al denken: dat overkomt mij toch niet.

Wat als ik je nou vertel dat de kans hierop toeneemt met maar liefst 48% (!) zodra je een langere periode minder dan 6 uur slaapt per nacht. Dit is tevens uit onderzoek gebleken.

De reclamewereld is een absolute BOOSDOENER

Zodra een groot deel van de bevolking last heeft van een probleem, zoals overgewicht of in jouw geval (chronische) slapeloosheid/slaaptekort, zullen de media en commercie hier feilloos op in weten te haken.

Naast de term ‘overgewicht’, is nu ook het probleem ‘slapeloosheid’ ontdekt. De afslankmarkt staat inmiddels volgepropt met diverse wondermiddelen, cursussen, blogs, e-books, etc. en nu is dit probleem het slachtoffer. Waarom? Dat leest u in de volgende alinea.

De markt voor wondermiddelen om slapeloosheid te bestrijden is inmiddels ook aardig in opmars, helaas.

  • Kruidenthee
  • Slaappillen
  • Homeopathisch geneuzel
  • Dure trainingen en cursussen
  • Magische kussens, uh wtf?

En dan de nieuwste trend, welke ik afgelopen week op de radio hoorde.

 

‘’tromgeroffel’’

 

Fluisterfilmpjes, haha.

Dit zijn filmpjes waarin de maker ervan diverse woorden in de camera en microfoon fluistert, ook worden er geluiden gemaakt zoals het tikken op een tafel. Er zijn mensen die zweren bij dit soort filmpjes. Deze mensen zeggen er rustig van te worden om vervolgens in slaap te vallen.

Dit is allemaal marketing. Onderaan de streep kost je dit een hoop poen en zie of merk je weinig resultaat.

Ooit gehoord van het ‘placebo-effect’? Je vertrouwt erop dat een product werkt waardoor je slaapangst af zal nemen, vervolgens slaap je iets beter.

Raad eens wat? Dit zit allemaal tussen je oren.

Na verloop van tijd zullen de ECHTE oorzaken van je chronische slapeloosheid weer optreden.

Goed, dit werk niet. Hoe zit het dan met slaappillen?

Dit lijkt tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Je gaat naar de huisarts met je langdurige aanhoudende klachten over je slapeloosheid. Vervolgens zal hij je wegsturen met een flinke slaapmedicatie. Steeds meer huisartsen krijgen hier een handje van.

Ze hebben gelijk, DEELS. Deze slaappillen werken inderdaad, erg goed zelfs. Tot dat je stopt.

Hierna zullen de echte problemen alsnog op gaan spelen.

Resultaat? Je bent wederom terug bij af.

Bijkomend voordeel, uh, ik bedoel nadeel is dat de geestelijke en lichamelijk verslaving aan slaappillen ervoor zorgt dat je slaapproblemen alleen nog maar hardnekkiger worden.

Maar, hoe kom ik dan van mijn chronische slapeloosheid af?!

Ik ga er vanuit dat je inmiddels wel beter weet dan het aanschaffen van één van de zovele ‘wondermiddeltjes’ om van je slaapproblemen af te komen.

Je moet dieper ingaan op de ECHTE oorzaken van je slapeloosheid

De meest voorkomende oorzaken die iemand met slaapproblemen doorgaans heeft ondervonden zijn:

  • Het aanmaken van activerende hormonen zoals Cortisol tijdens bedtijd
  • Je biologische klok staat niet juist afgesteld, hierdoor geraak je moeilijker in slaap
  • Je lichaamstemperatuur is nog te hoor voordat je gaat slapen
  • Angst om te slapen, gedachten die continu door je hoofd spoken (‘Wat als ik weer niet kan slapen vanavond?’)

Nog steeds last van chronische slapeloosheid en wil je hier DIRECT vanaf komen?

Perfect Slapen in 7 StappenOmdat ik zelf erg veel last heb gehad van slapeloosheid, kan ik u dit boek van harte aanbevelen. Het boek Perfect Slapen in 7 Stappen heeft mij (en 2.000+ andere mensen) ERG GOED geholpen.

Tegenwoordig slaap ik heerlijk en de laatste slapeloze nacht kan ik mij niet eens meer herinneren. Wil jij ook korte metten maken met deze vervelende nachten? Dan kan ik je aanraden om zeker even een kijkje te nemen.

Geef mij NU toegang tot deze Perfect Slapen methode!
Dit vind je misschien ook interessant
gevaren van slapeloosheid
Wanneer is slapeloosheid gevaarlijk? Dit zijn de 10 ERNSTIGE gevolgen!
stress directbeterslapen
Slecht slapen door stress? Verminder stress en ontspan met deze 7 tips

Laat je reactie achter

Jouw reactie*

Your Name*
Your Webpage