Slapeloosheid

Dit is waarom de remslaap zo belangrijk voor je is!

meisje dat aan het dromen is op haar bed
0

Iedereen heeft bijna hetzelfde slaapritme. Deze bestaat uit twee fases, namelijk de REM slaap en de NREM non rem slaap.

Het woord ‘rem’ in remslaap staat voor Rapid Eye Movement. Dit betekent snelle oogbeweging.

Wil jij weten waarom deze rem slaap belangrijk is? Lees dan dit artikel.

Wat is de remslaap

De remslaap is een fase in onze slaapperiode. ‘rem’ staat voor Rapid Eye Movement, vertaalt staat dit voor snelle oogbeweging.
We komen terecht in de REM slaap na de NREM slaap. Normaliter bereiken we de REM slaap zo’n 70 tot 90 minuten nadat we in slaap zijn gevallen.

Ons brein is tijdens deze slaapfase enorm actief, meestal zelfs actiever dan wanneer we bij bewustzijn zijn. De gesloten ogen schieten tijdens de remslaap continu heen en weer. Vandaar ook de naam; Rapid Eye Movement.

Ook versnelt onze ademhaling en verhoogt onze bloeddruk tijdens de rem slaap. Dit herkennen we als de fase waarin we dromen.
Toch is ons lichaam verlamd en zullen we ons niet tot nauwelijks bewegen.

rapid eye movement (REM slaap)

De geschiedenis van de remslaap

Dit fenomeen werd in 1953 beschreven in het blad Science nadat Eugene Aserinsky en Nathaniel Kleitman het hadden ontdekt.
Dit zijn ook de onderzoekers die als eerste het verband tussen dromen en het slaappatroon gelegd hebben. Hierbij registreerden zij het elektronisch-oculogram (EOG) en het elektronisch-encefalogram (EEG).

Een aantal jaren later, namelijk in 1958 was het de onderzoeker William Dement die in de Verenigde Staten ontdekte dat eenzelfde soort verschijnsel optrad in het elektronisch-encefalogram van rustende of slapende katten. Hiervoor bedacht hij de term REM uit REM slaap.

Waarom je remslaap nodig hebt

Bij een tekort aan remslaap verwerk je de dagelijkse gebeurtenissen een stuk minder goed. Wanneer je lichaam zich te weinig bevind in de REM-fase, smeekt het je om dit in te halen.

Je zult merken dat je last krijgt van stress, een verminderde weerstand en op een langere termijn heeft een tekort aan remslaap zelfs invloed op je gezondheid. Mensen hebben dit dus nodig!

Hoe je dit kan testen

Nou, als je iemand wakker maakt wanneer de remslaap begint. Dan laat je hem of haar weer in slaap vallen en vervolgens maak je de persoon in kwestie weer wakker wanneer de REM-fase begint.

Op deze manier kan het zijn dat een persoon toch veel slaapt, maar geen of te weinig remslaap krijgt. Je denkt dat dit wel van invloed MOET zijn op je welzijn en gezondheid, toch?

Wanneer je normaal door slaapt start zo’n 5 tot 7 keer per nacht de remslaap. Maar, uit een onderzoek waarbij mensen 7 nachten onthouden werden van de remslaap bleek dat deze mensen maar liefst 27 keer (!) per nacht wakker gemaakt moesten worden.

Oftewel, de remslaap werd vaker gestart.

Een ander punt was dat deze mensen zodra ze hun normale ritme weer opgepakt hadden beduidend meer remslaap hadden dan ervoor. Het lichaam was de remslaap dus aan het inhalen.

rem slaap periode in de nacht

Wat is de functie van de remslaap

De remslaap wordt bij mensen minder zodra we ouders worden, maar, waar is deze dan goed voor?

Zo slapen pasgeboren baby’s vaak 16 uur en hiervan bestaat maar liefst 8 uur uit de remslaap. De reden hiervan is dat de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. Zodra we ouder worden zullen onze hersenen zich minder (snel) gaan ontwikkelen, hierdoor wordt de periode van onze remslaap ook verkort naarmate we ouder zullen worden.

De remslaap heeft dus een belangrijke functie bij de ontwikkeling van je hersenen en het leren van nieuwe dingen.

Maar, hoe helpt de remslaap hierbij dan?

Nou, wanneer wij iets nieuws geleerd hebben zullen we de daarop volgende nacht meer remslaap hebben. Dit zorgt ervoor dat wij hetgeen wij geleerd hebben beter onthouden. Mocht je die nacht nou geen tot weinig remslaap hebben dan zal je het geleerde minder goed onthouden. Dit gebeurt soms onbewust, maar vaak ook bewust.

Omdat kinderen nou eenmaal meer (nieuwe) indrukken opdoen dan ouderen hebben zij ook meer remslaap.

Er is wel overigens één opmerking hierbij en dat is dat je vaardigheden inderdaad beter zult onthouden door een goede remslaap, maar op het leren van feitelijke kennis heeft de remslaap niet tot nauwelijks invloed.

Het gedeelte van je hersenen die jij overdag het meeste gebruikt, namelijk het voorste deel van de hersenen is tijdens de remslaap zo goed als uitgeschakeld.

moe persoon wil slapen

De kenmerken van de remslaap

  • Een ontspannen lichaam
    Tijdens de remslaap is je lichaam over het algemeen helemaal ontspannend, vaak lijkt het lichaam zelfs verlamd te zijn, je ogen zijn daarentegen erg snel en je genitaliën zijn snel geprikkeld.
  • Dromen
    Heel kort gezegd is de remslaap de fase waarin je droomt, maar tijdens deze REM-fase is je lichaam niet zomaar ontspannend. Als je namelijk een actieve droom hebt kan dit invloed hebben op je lichaamsbewegingen.
    Wanneer iemand in deze fase wakker gemaakt wordt kan deze persoon zijn of haar droom vaak navertellen.
  • Grote hersenactiviteit
    Soms denken mensen dat je hersenen stil staan tijdens het slapen, dit is absoluut niet het geval! Tijdens de remslaap is de hersenactiviteit zelfs groter dan overdag.

Waarom is de remslaap zo belangrijk

Zoals eerder vermeld in dit artikel bevindt een baby zich een lange periode van de slaap in de remslaap, dit komt neer op zo’n 70%. De remslaap helpt je bij het beter opslaan en rangschikken van herinneringen, bij de ontwikkeling van het oog van een pasgeborene en waarschijnlijk helpt de remslaap ook bij het ontwikkelen van overige zintuigen van het menselijk lichaam.

In de remslaap geef je hetgeen je overdag hebt meegemaakt een plaats, droom je veel en je lichaam bereidt zich voor op de volgende dag die eraan komt. Het is dus van groot belang om een behoorlijke gedeelte van je slaap door te brengen in de REM-fase. Naarmate je ouder wordt zal deze fase steeds korter worden. Wanneer je de REM-fase overslaat zal je lichaam logischerwijs niet tot minder goed voorbereid zijn op de komende dag.

Om het allemaal wat eenvoudiger te maken heb ik hieronder opgesomd waarom de remslaap belangrijk voor je is:

  • De remslaap draagt bij aan de ontwikkeling van je hersenen
  • Bij een baby draagt de remslaap bij aan de ontwikkeling van het oog
  • Het helpt je om herinneringen op te slaan en te rangschikken
  • Je lichaam en geest verwerken wat je op een dag hebt meegemaakt
  • Je wordt voorbereid op de aankomende dag

 

Ervaart u regelmatig slapeloosheid?

Perfect Slapen in 7 StappenZelf heb ik veel last gehad van slapeloosheid, tegenwoordig heb ik er vrijwel geen last meer van.
Het boek Perfect Slapen in 7 Stappen heeft mij (en 2.000+ andere mensen) ERG GOED geholpen.

Tegenwoordig slaap ik heerlijk en de laatste slapeloze nacht kan ik mij niet eens meer herinneren. Wil jij ook korte metten maken met deze vervelende nachten? Dan kan ik je aanraden om zeker even een kijkje te nemen.

Geef mij NU toegang tot deze Perfect Slapen methode!
Dit vind je misschien ook interessant
Melatonine directbeterslapen
Wat is de invloed van Melatonine op je slaap
rusteloze benen directbeterslapen
Restless Legs? Dit is hoe je er vanaf kan komen!

Laat je reactie achter

Jouw reactie*

Your Name*
Your Webpage