Slaaptips Slapeloosheid

Een jetlag na een lange reis? Nu niet meer! (GRATIS tips)

van een jetlag afkomen doe je met deze gratis tips
0

Een jetlag, iets waar de meeste mensen vroeg of laat mee te maken krijgen. Misschien heb jij er zelf wel last van gehad. Na een verre reis dagen niet kunnen slapen..
Dit komt meestal omdat je biologische klok in de war is door de verschillende tijdzones die je bent doorkruist.

In dit artikel geef ik je tips tegen een jetlag, laat me even weten of je wat aan de tips hebt gehad.

Een jetlag, wat is dat?

Een jetlag komt voor bij mensen die een lange vlucht achter de rug hebben. Het is namelijk een slaap-waak stoornis.
Bij een jetlag gaat het niet om de duur van de vlucht maar om de hoeveelheid tijdzones die doorkruist worden, ook is de richting waarin je vliegt van belang op je jetlag.

Als je van Amsterdam naar Shanghai vliegt zal je meer last hebben van een jetlag dan wanneer je van Amsterdam naar Miami vliegt, omdat je bij de eerste als het ware tijd ‘verliest’ in verband met het verschil in lokale tijden. Bij de tweede duurt je dag alleen langer. Bij vluchten van noord naar zuid of andersom hebben normaliter geen jetlag tot gevolg omdat je geen tot weinig tijdzones doorkruist.

Niet duidelijk? Check deze video

Is het je nog niet helemaal duidelijk wat een jetlag nou precies inhoudt? Geen zorgen, bekijk dan de onderstaande video om een duidelijk beeld te krijgen van een jetlag.

Bron: YouTube (Clipphanger)

Hoe herken je een jetlag

Een jetlag gaat vaak gepaard met een extreme vorm van vermoeidheid. Bij sommige mensen is dit zelfs zo erg dat ze er ziek van worden. Ook slapeloosheid op de momenten wanneer je normaal zou slapen kan erop duiden dat je biologische klok in de war is van de lange reis. Naast deze klachten kan het ook voorkomen dat er andere (mildere) symptomen van een jetlag bij jou kunnen optreden.

Dit zijn de symptomen van een jetlag

Ieder persoon is anders dus zal ieder persoon ook andere symptomen ervaren. De onderstaande symptomen komen veelal voor bij een jetlag.

  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Milde depressie
  • Prikkelbaar
  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Veel zweten
  • Moeite met concentreren
  • Maagklachten
  • Sufheid
  • Verminderde eetlust
  • Honger of trek op andere tijden
  • Spijsverteringsproblemen
  • Uitdroging
  • Hartritme stoornissen (heel zelden)

De oorzaak van een jetlag

Een jetlag komt vaak voor bij mensen die een lange vlucht hebben afgelegd waarbij meerdere tijdzones zijn doorkruist.
Hoe veel last iemand heeft van een jetlag is niet afhankelijk van de duur van de vlucht, maar juist van de richting waarin is gevlogen.

Zo ervaar je bijvoorbeeld bij een vlucht van west naar oost een zwaardere jetlag dan van oost naar west. Dat komt omdat je bij de eerste vlucht tijd verliest, bij de tweede duurt je dag alleen langer wat resulteert in een minder heftige jetlag.

Bij vluchten van noord naar zuid en andersom komt zelden een jetlag voor omdat je in dat geval geen tot weinig verschillende tijdzones doorkruist.

Mogelijke andere oorzaken van een jetlag

  • Je voeding
    Het is een goed idee om geen alcohol te drinken tijdens de vlucht en ook raad ik aan om niet teveel te eten tijdens en voor de vlucht. Dit kan zorgen voor buikpijn
  • De omgeving
    Je kan hoofdpijn krijgen door de droge atmosfeer en de druk in het vliegtuig. Ook kan je sneller last krijgen van griep of verkoudheid omdat je met veel mensen in een kleine ruimte zit.
  • Je lichamelijke conditie
    Het is belangrijk dat je lichamelijk en geestelijk goed uitgerust bent alvorens je aan de reis begint. Mensen die namelijk gestrest of vermoeid aan een verre reis beginnen hebben veel meer kans op een (zware) jetlag.

Hoe voorkom je een jetlag, gebruik deze GRATIS tips

Zorg voor een goede vochtigheid

Uit een onderzoek is gebleken dat een groot aantal jetlag-gevallen voortkomt uit uitdroging. Zorg er dus voor dat je voldoende water drinkt voor, tijdens en na je reis om je lichaam van voldoende vocht te voorzien. Ook is het belangrijk om zo min mogelijk koffie en alcohol te drinken gedurende je vlucht, deze dranken onttrekken het vocht namelijk uit je lichaam wat kan resulteren in uitdroging.

Denk om je voeding

Van eiwitrijke voeding krijg je energie en je wordt er wakker van, dit in tegenstelling tot koolhydraatrijke recepten. Hier wordt je juist slaperig van, dit komt door het aminozuur L-tryptofaan. Het is ook verstandig om zoveel mogelijk zoute gerechten te vermijden, omdat je hier een opgeblazen gevoel van krijgt en bij te veel eten loop je het risico om sloom te worden.

Voorkom stress

Zorg dat je stress voorafgaand aan de reis zoveel mogelijk voorkomt. Wanneer je jezelf al druk maakt om een jetlag op te lopen heb je alleen maar kans op een nog veel ergere jetlag. Zorg ervoor dat alles goed is geregeld. Wanneer je echt teveel last hebt van stress kan je natuurlijk altijd vragen om kalmerende medicijnen/middelen.

Zet je horloge vast op de lokale tijd van de eindbestemming

Pas je bedtijd al aan voor de reis

Sommige reizigers zijn er sterk van overtuigd dat deze tip je jetlag voor het grootste deel kan voorkomen. Voordat je op reis gaat kun je je bedtijd elke dag met een uur aanpassen om zo het tijdsverschil te compenseren, ook kan je biologische klok vast wennen aan de nieuwe bedtijd.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld dat wanneer je biologische klok vier uur zal verliezen je vier dagen voor vertrek een uur eerder moet gaan slapen, drie dagen voor vertrek moet je twee uur eerder gaan slapen, twee dagen voor vertrek moet je drie uur eerder gaan slapen en de laatste dag voor je reis moet je vier uur eerder gaan slapen.

Probeer het eens zou ik zeggen.

Blijf in beweging en blijf sporten

Een recent onderzoek heeft bewezen dat mensen die regelmatig sporten minder last hebben van een jetlag. Zorg er daarom voor dat je een aantal weke voor vertrek begint met minimaal 20 á 30 minuten flink bewegen, elke dag. Ook is het een goed idee om tijdens je vlucht actief te blijven. Dit kan je doen door een wandeling te maken tijdens een tussenlanding of af en toe heen en weer te lopen door het gangpad (bij voldoende ruimte natuurlijk).

Melatonine

Dit is een persoonlijke kwestie. Bij sommige reiziger werkt het gebruik van melatonine goed tegen een jetlag en bij andere reizigers weer totaal niet.

Dit moet je dus echt zelf even testen.

Let op: kinderen mogen geen melatonine gebruiken.

Geef lichttherapie een kans

Door middel van lichttherapie kan je je eigen biologische klok manipuleren. Gebruik voldoende licht op de tijd wanneer je op de eindbestemming wakker wilt worden, zo kan je biologische klok beter wennen aan de nieuwe tijden en verminder je de jetlag.

Toch een jetlag? Zo behandel je hem

Uiteindelijk zal je biologische klok zich vanzelf aanpassen aan het nieuwe ritme. Erg veel methodes tegen een jetlag zijn er daarom niet. Dit neemt natuurlijk niet weg dat een jetlag erg vervelend en irritant is. Heb je toch een jetlag opgelopen ondanks de bovenstaande tips? Dan zou je volgende vijf behandelmethoden kunnen gebruiken om er zo snel mogelijk vanaf te komen.

  1. Het gebruik van pillen en supplementen
    Om beter te kunnen slapen op je nieuwe bestemming kun je de dokter vragen om een kortwerkend slaapmiddel. Maar, let hier wel mee op, want sommige professionals beweren dat je dit beter kunt laten omdat je reflexen en inschattingsvermogen verminderd kunnen worden. Denk dus goed na voordat je dit besluit te gebruiken.
  2. Het gebruik van een slaap- en eetschema
    Op de website van StopJetlag kan je een persoonlijk plan laten maken voor 25 dollar, iets meer dan 20 euro. Het bedrijf beweert zelfs dat je aan de hand van hun plan totaal geen last meer hebt van een jetlag. Altijd het proberen waard, toch?
  3. Ga opzoek naar de zon
    Wanneer je bij aankomst direct last hebt van een jetlag, zorg dan dat je minimaal een uur in de zon blijft zitten. De SCN zet in dat je geval je biologische klok weer goed namelijk.
  4. Maak gebruik van een circadaine suite
    Sommige, vaak dure hotels bieden deze suites aan speciaal voor mensen met een jetlag. De suites beschikken over verduisteringsgordijnen en volspectrumverlichting. Ook worden er massages aangeboden en kan je gebruik maken van 24-uursroomservice om jou te helpen bij het herstellen van een jetlag. Het is erg duur, maar tijdens een zakelijke reis kan dit een goede uitkomst bieden.
  5. Gebruik deze iPhone-app
    De onlangs uitgekomen jetlagapp is vooralsnog alleen beschikbaar voor iOS-gebruikers, deze app adviseert je aan de hand van je reisschema over hoe je het beste een jetlag kunt voorkomen.

Tools

Jetlegprevention

Op de website van JetlagPrevention kun je je vluchtgegevens invullen, zo ontdek je de maatregelen die jij kunt nemen tegen een jetlag. Altijd het proberen waard, toch?

Dit vind je misschien ook interessant
meisje dat aan het dromen is op haar bed
Dit is waarom de remslaap zo belangrijk voor je is!
stress directbeterslapen
Slecht slapen door stress? Verminder stress en ontspan met deze 7 tips

Laat je reactie achter

Jouw reactie*

Your Name*
Your Webpage