Slapeloosheid

Meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid

Meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid directbeterslapen.nl
0

Ik snap dat je graag wilt weten wat de achterliggende oorzaken zijn van jouw slapeloosheid. In dit artikel haak ik in op de meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid, feiten hierover en mogelijke oplossingen.

De mogelijke oorzaken kunnen je erbij helpen om te achterhalen wat voor jou de beste oplossing zal zijn om jouw slapeloosheid te bestrijden. Vergeet niet onze bonus te checken onderaan dit artikel.

Wat is slapeloosheid (insomnia)

Onder slapeloosheid verstaan wij de gevallen waarbij iemand moeite heeft om in slaap te geraken en/of door te kunnen slapen. Naar schatting kampt maar liefst 40 – 60% van de Nederlandse bevolking met slapeloosheid. Dit kan diverse oorzaken hebben. Meestal is dit een gevolg van stress of een gebeurtenis in iemands leven zoals het verliezen van een dierbare.

Welke oorzaken dit nog meer kan hebben? Dat lees je verderop in dit artikel! Ook zullen wij de bekende vormen van slapeloosheid op een rijtje zetten en enkele oplossingen om van je slapeloosheid af te komen onthullen.

Slapeloosheid betekent hetzelfde als Insomnia

Insomnia is de medische term voor slapeloosheid. De slaapstoornis insomnia bevat drie verschillende vormen. Namelijk: Moeilijk in slaap komen, tijdens de nacht wakker worden of vroeg ontwaken. Het is ook goed mogelijk dat er meerdere vormen tegelijk voorkomen.

Enkele feiten over slapeloosheid op een rij

Ben jij benieuwd naar het slaapritme van gemiddeld Nederland? Wij hebben enkele feiten over slapen voor jou op een rij gezet. Laat ons hieronder weten welk feitje jij niet had verwacht.

  • Wij, Nederlanders slapen gemiddeld zo’n 7 uur en een kwartier per nacht.
  • Mensen die minder dan 7 uur per nacht slapen functioneren over het algemeen minder goed in het dagelijks leven.
  • Je kunt doorgaans niet beter gaan slapen van de één op de andere dag. Dit kan net als met afvallen even duren voordat je verschil gaat merken.
  • Een uitkomst voor slechte slapers is om ’s ochtends wakker te worden met helder licht en om eind van de middag te gaan sporten.
  • De eerste vier uur van de slaap heet de kernslaap. Dit komt omdat de herstellende, diep slaap dan plaats vindt.
  • Voor slechte slapers is het belangrijk om geen overdreven lange nachten te maken. Blijf niet langer dan 7 á 8 uur in bed liggen en zorg dat je in het weekend op ongeveer de zelfde tijd opstaat.

De meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid

1. Angst om te slapen, oftewel zelfdestructie tijdens de nacht

Dit komt vaak voor bij mensen die al wat langer kampen met slapeloosheid. Misschien herken jij dit ook wel. Je ligt al een tijdje in bed en opeens slaat de angst toe dat je wederom niet in slaap kunt komen.

Doordat je blijft malen over je slapeloosheid resulteert dit vaak in frustratie, irritatie en angst. Deze factoren zijn funest voor je slaap. Enkele gedachten die door je hoofd (kunnen) gaan spoken zijn:

‘’Ik kan nog maar 5 uur slapen’’

‘’Hoe ga ik morgen in hemelsnaam doorkomen met slechts 4 uur slaap’’

‘’Hoe kan ik morgen presteren op mijn werk/school met zo weinig slaap’’

‘’Straks lig ik de hele nacht wakker’’

‘’Ik heb van alles geprobeerd en niks werkt, hoe kom ik hier ooit vanaf’’

2. Je lichaamstemperatuur is te hoog, dit is FUNEST voor je slaap

De temperatuur van het menselijk lichaam schommelt continu heen en weer. Zoals je uit de onderstaande grafiek kunt aflezen is onze lichaam normaliter diep in de nacht het meest afgekoeld naar zo’n 36 graden Celsius, deze stijgt naarmate de dag vordert en aan het eind van de middag heeft de lichaamstemperatuur zijn hoogtepunt bereikt van ongeveer 38 graden Celsius.

Bij sommige mensen daalt deze temperatuur echter niet of nauwelijks in de nacht waardoor je moeite hebt met slapen, je kan bijvoorbeeld vaak ’s nachts wakker worden of je wordt eerder wakker dan gewenst.

Menselijke lichaamstemperatuur gedurende de dag

Uit het volgende citaat blijkt wel wat de impact is van een te hoge lichaamstemperatuur. Dit is gebleken uit onderzoek van het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen.

‘’Een geringe temperatuursverandering bleek grote consequenties te hebben voor de slaap: deelnemers sliepen dieper en werden minder vaak wakker. Vooral bij oudere deelnemers waren de effecten opmerkelijk. In dit onderzoek was de kans dat een oudere deelnemer om 6.00 uur ’s ochtends wakker was 58 procent. Met een koelere huid nam deze kans drastisch af tot 4 procent (bron: nwo.nl).‘’

3. Je biologische klok staat ‘verkeerd afgesteld’

Wij hebben allemaal een zogenaamde biologische klok, dit is een klein orgaan (de Hypothalamus) die zich in de hersenen bevindt. Dit orgaan zorgt ervoor dat wij belangrijke lichaamsprocessen zoals slapen en eten volgens een 24-uurs ritme doen.

Is jouw biologische klok verstoord?

De Hypothalamus is een gevoelig orgaan welke eenvoudig verstoord kan worden, vooral in deze tijd. Gevolg hiervan is dat je problemen gaat ondervinden met je slaap- en waakritme.

Moeite met wakker blijven, in slaap vallen, doorslapen en wakker worden zijn veel gehoorde problemen van een verstoorde biologische klok.

4. De sluipmoordenaar cortisol kan de boosdoener zijn

Adrenaline kennen we allemaal wel, dit stofje zet je lichaam in een soort overdrive wanneer je een bepaalde spanning ervaart. Cortisol is iets waar we niet allemaal bekend mee zijn. Het stofje Cortisol heeft een zelfde werking als Adrenaline. Cortisol is wel eens waar iets milder, maar het effect is veel langduriger.

Cortisol wordt wel eens ten onrechte afgedaan als het stresshormoon, maar Cortisol zorgt er ook voor dat we ’s ochtends kunnen opstaan en energie hebben gedurende de dag. In de meeste ideale situatie neemt de productie van Cortisol gedurende de avond af waardoor we moe en slaperig worden, tijdens dit proces kan ons lichaam vervolgens starten met het aanmaken van het slaaphormoon Melatonine.

Om je een duidelijke beeld te geven van dit proces, willen we graag de onderstaande afbeelding met je delen. Hierin wordt heel duidelijk weergegeven hoe het niveau van je Cortisol en Melatonine gedurende de dag hoort te zijn.

Cortisol niveau gedurende de dag

Oplossingen om van je slapeloosheid af te komen

  • Je voedingspatroon aanpassen op het laten stijgen of dalen van je Cortisolniveau.
  • De juiste hoeveelheid lichaamsbeweging hanteren om zo je lichaamstemperatuur te laten dalen ’s nachts.
  • Een uniek slaapritme creëren zodat je biologische klok niet in de war raakt.
  • Zorgen dat je met je ochtendritueel een goede basis legt voor de volgende nacht, dit is goed mogelijk.

Ook zijn er goede en bewezen trucs om voor eens en voor altijd van je slaapstoornis af te komen, hierover meer onderaan deze pagina.

Of ga direct naar het boek waar wij 100% achter staan, resultaat gegarandeerd.

De diagnose slapeloosheid

Mocht je last hebben van slaapproblemen en slapeloosheid, praat hier dan over met je huisarts. Bedenk echter wel dat iedereen wel eens last heeft van vermoeidheid, dit hoeft niet altijd chronisch te zijn. Je huisarts zal je in de meeste gevallen dan ook niet direct iets voorschrijven of doorverwijzen naar een slaapkliniek of specialist.

Wanneer je slaapstoornissen na verloop van tijd niet vanzelf over zijn gegaan kun je overwegen om een nieuwe afspraak te maken bij je huisarts. Hij kan je in dat geval alsnog doorverwijzen naar een neuroloog, slaapkliniek of andere specialist in slaapproblemen en slaapstoornissen.


Last van slapeloosheid en wil je hier DIRECT vanaf komen?

Perfect Slapen in 7 StappenOmdat ik zelf erg veel last heb gehad van slapeloosheid, kan ik u dit boek van harte aanbevelen. Het boek Perfect Slapen in 7 Stappen heeft mij (en 2.000+ andere mensen) ERG GOED geholpen.

Tegenwoordig slaap ik heerlijk en de laatste slapeloze nacht kan ik mij niet eens meer herinneren. Wil jij ook korte metten maken met deze vervelende nachten? Dan kan ik je aanraden om zeker even een kijkje te nemen.

Geef mij NU toegang tot deze methode!
Dit vind je misschien ook interessant
Melatonine directbeterslapen
Wat is de invloed van Melatonine op je slaap
stress directbeterslapen
Slecht slapen door stress? Verminder stress en ontspan met deze 7 tips
1 Comment
  • Jeroen jul 17,2017 at 21:44

    Fijn, door dit artikel ben ik eindelijk achter de oorzaak van mijn slapeloze nachten! Bedankt 🙂

Laat je reactie achter

Jouw reactie*

Your Name*
Your Webpage