Slapeloosheid

Slecht slapen door stress? Verminder stress en ontspan met deze 7 tips

stress directbeterslapen
0

Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die last hebben van stress. Dat komt grotendeels door de maatschappij waarin we tegenwoordig leven. Iedereen is druk. Er moet gewerkt worden, we willen gezond blijven, we willen onze sociale contacten onderhouden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Helaas gaat stress in veel gevallen gepaard met slapeloosheid.

Dit zorgt ervoor dat we gedurende de dag moe zijn, minder productief werken, hoofdpijn hebben, duizelig zijn, etc.

Niet bepaald goed voor ons functioneren dus. In dit artikel ga ik dieper in op de mogelijke oorzaken van stress, de (gevaarlijke) gevolgen ervan en hoe jij stress aanpakt en overwint.

Mogelijke oorzaken van stress

Het allereerste wat we moeten doen is om de oorzaak of oorzaken van stress te achterhalen. In dit hoofdstuk heb ik een heel aantal mogelijke oorzaken van stress voor je opgesomd.

Het is nu aan jou de taak om de oorzaak die op jou van toepassing is te filteren. Alleen dan zullen we kunnen werken aan een stressloos bestaan. We gaan er even vanuit dat stress voornamelijk negatief is.

Stress in het dagelijks leven oorzaken

We leven in een drukke maatschappij en dat kan wel een leiden tot stress. Stress in het dagelijks leven is iets wat we allemaal meemaken, maar de kunt is om dit te beperken en waar nodig te voorkomen. Om dit zo effectief mogelijk aan te pakken is het goed als we eerst naar de (mogelijke) oorzaken kijken. De meest voorkomende oorzaken van stress in het dagelijks leven heb ik hieronder opgesomd.

  • Een sterfgeval
  • Een scheiding
  • Trouwen
  • Verhuizen
  • Emotionele problemen, denk hierbij aan depressie, angst, woede of verdriet.
  • Een traumatische gebeurtenis
  • De verzorging van een ziek familielid
  • Werkloos raken
  • Meer financiële verantwoordelijkheden krijgen

Zoals je ziet zijn dit voornamelijk grote gebeurtenissen die normaal gesproken een heftige impact hebben in iemands leven. Er zijn natuurlijk ook kleinere veroorzakers van stress zoals:

  • Een (lange) file
  • Een spannend gesprek
  • Ruzie
  • Een huisdier dat in huis poept

Stress op het werk oorzaken

Ook zijn er op je werk tal van factoren die kunnen resulteren in stress. Pas hiermee op want wanneer dit niet over gaat kan het gevolg een burn out zijn. Een aantal stressfactoren op je werk kunnen zijn:

  • Werken onder gevaarlijke omstandigheden
  • Pesterijen en treiterijen
  • (seksuele) Intimidatie
  • Slechte management
  • Te hoge werkdruk en te lange werkdagen
  • Presentaties en/of toespraken geven door collega’s
  • Te hoge verwachtingen

Gevolgen van stress

Naast dat stress enorm kl*te (ik bedoel: vervelend) is heeft het hebben van stress ook veel negatieve gevolgen. En dat is niet altijd zonder gevaar, daarom heb ik besloten om hier ook een hoofdstuk aan te wijden.

Ik wil je niet bang maken, maar ik wil je wel attent maken op de mogelijke gevolgen van een stressvol bestaan.

We kunnen de gevolgen onderverdelen in twee groepen. Zowel de lichamelijke als de mentale gevolgen.

Lichamelijke gevolgen

  1. Hoofdpijn
    Dit is een verschijnsel wat denk ik het meest voorkomt, hoofdpijn. Het meest gehoorde gevolg van stress. De pijn die je voelt is dof en drukken maar niet heel erg hevig. Je hebt het gevoel alsof er een band strak om je hoofd getrokken is.
  2. Nek- en rugklachten
    Door de spanning in je lichaam zal je (vaak ongemerkt) je nek-, schouder-, en rugspieren aanspannen. Wanneer je dit vaak doet gaan je spieren vanzelf verzuren, dit resulteert dan in pijnlijk aanvoelden spieren.
  3. Buikpijn
    Wanneer je stress hebt functioneert je spijsvertering verre van optimaal. Je lichaam pompt veel meer bloed naar je spieren, hier heeft het veel energie voor nodig waardoor je spijsvertering op een laag pitje komt te staan.
  4. Slapeloosheid
    De stresshormonen die je aanmaakt tijdens je stressvolle periode zullen je proberen uit je slaap te houden doordat je gaat piekeren en er spoken diverse gedachten door je hoofd heen.
  5. Hartkloppingen
    Je hart gaat sneller kloppen wanneer je stress ervaart om je spieren zo snel mogelijk van nieuw zuurstofrijk bloed te voorzien. Wanneer de stress blijft bestaan wordt je hart te zwaar belast waardoor je last kan krijgen van hartkloppingen of een te hoge bloeddruk.

Dan hebben we er nog een aantal die geen omschrijving nodig hebben, de volgende fysieke klachten treden ook vaak op tijdens stressvolle perioden.

  • Hyperventilatie
  • Koude handen en voeten
  • Het snel koud hebben
  • Droge mond
  • Een vertroebeld gezicht
  • Zweten
  • Staren of afwezig zijn
  • Opvliegers
  • Trillen en/of tintelingen in handen en voeten
  • Vaak moeten plassen

Mentale gevolgen

  1. Boosheid en frustratie
  2. Je gaat je terugtrekken uit het dagelijks leven
  3. Depressie
  4. Paniekaanvallen
  5. Lusteloosheid
  6. Angst
  7. Gevoelens van onwerkelijkheid
  8. Een burn-out
  9. Straat- en pleinvrees

Met deze 7 tips voorkom jij stress

Goed, nu we de oorzaken en de gevolgen van stress hebben achterhaald is de laatste stap die we moeten zetten het oplossen van deze problemen. En geloof mij, wanneer je afrekent met stress zal je de kwaliteit en duur van je slaap direct merkbaar verbeteren!

Ik zal je als laatste dan ook 7 tips meegeven die jou kunnen helpen om van stress af te komen of om stress in de toekomst te voorkomen.

TIP 1: Maak een to do lijst

Om stress te verminderen vind ik het persoonlijk erg fijn om gestructureerd aan het werk te gaan. Zo maak ik bijna altijd ’s avonds een takenlijst voor de dag erna. Zo weet ik precies wat er op de planning staat en wat er gedaan moet worden.

TIP 2: Praat met mensen die je vertrouwd

Het is belangrijk om je hart te luchten bij mensen die je vertrouwd. Zit er iets dwars? Praat erover. Wanneer je alles voor jezelf houdt heb je kans dat het later allemaal ineens naar buiten komt. Dit resulteert dan vaak in een depressie of in een burn-out.

TIP 3: Beweeg en ga sporten

Heerlijk om even je kop te verzetten en ergens anders aan te denken. Bovendien maak je tijdens het sporten het stofje dopamine aan in je hersenen. Dit staat ook wel bekend als het gelukshormoon.

TIP 4: Doe iets eenvoudigs

Stress instaat vaak bij creatieve ondernemende personen. Zij zijn in hun hoofd zo enorm druk met dingen die ze willen doen waardoor ze overbelast raken. Dagenlang stil zitten om bij te komen en te herstellen werkt dan niet.

Ga daarom eens iets makkelijks doen en spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je maar één belangrijke taak per dag hoeft te doen.

TIP 5: Zorg voor een goede ochtendroutine

Veel stress wordt al veroorzaakt in de ochtend. Om dit te voorkomen is het handig om een standaard ochtendroutine te ontwikkelen. Sta bijvoorbeeld een half uurtje eerder op en ga even 10 minuten bewegen, een boek lezen of drink rustig een kop koffie. Het is natuurlijk ook een idee om 5 of 10 minuten eerder van huis te gaan, zo hoef je jezelf ook minder te irriteren aan het verkeer in de ochtendspits.

TIP 6: Mediteer

Let op je ademhaling. Dat is waar meditatie bij begint. Het is belangrijk dat je je bewust wordt van je ademhaling. Zo voel je hoe je in tijden van stress hoog en oppervlakkig ademt. Wanneer je het stressgevoel wilt verminderen is het van belang dat je rust en diep adem haalt vanuit je buik.

TIP 7: Vermijd een vitaminetekort en vul waar nodig aan

Wanneer je last hebt van stress verbruikt je lichaam meer vitaminen en mineralen. Het is belangrijk om eventuele vitaminetekorten in de gaten te houden en waar nodig aan te vullen.

Voor de werking van alle vitaminen en mineralen kun je deze kennisbank checken.

Je kunt vitaminen en mineralen onder andere aanvullen door het gebruik van supplementen. Voor de beste vitaminesupplementen kun je even in deze webshop kijken. 🙂

Afrekenen met slapeloosheid? Check deze methode!

Perfect Slapen in 7 Stappen directbeterslapen.nlDe methode ”Perfect Slapen in 7 Stappen” heeft al duizenden mensen geholpen om mensen voorgoed af te helpen van slapeloze nachten.

Ben jij de volgende? Deze cursus is meer dan alleen een e-boek. Zo ontvang je ook coaching en een paperback versie van het boek. En raadt eens wat? Als je via DirectBeterSlapen komt krijg je ook nog eens een aantal extra’s. Win-Win.

Geef mij NU toegang tot deze methode!

 

Dit vind je misschien ook interessant
Meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid directbeterslapen.nl
Meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid
van een jetlag afkomen doe je met deze gratis tips
Een jetlag na een lange reis? Nu niet meer! (GRATIS tips)

Laat je reactie achter

Jouw reactie*

Your Name*
Your Webpage