Slaaptips Slapeloosheid

Welke voeding je moet eten bij slapeloosheid: Probeer dit eens! (aanrader)

voeding tegen slapeloosheid
0

Wanneer je last hebt van slapeloosheid kan het een goede idee zijn om eens naar de voeding te kijken die je dagelijks eet. Misschien ligt hier (voor een groot deel) de oorzaak van je slapeloosheid.

In dit artikel kijken we samen of de juiste voeding kan werken tegen slapeloosheid, we kijken naar jouw voedingspatroon en we kijken naar welke voeding jou kan helpen tegen slapeloosheid.

Kan voeding helpen tegen slapeloosheid

Ja, dat kan zeker. Om kort antwoord te geven op je vraag.

Maar, hoe dan?

In veel gevallen kan ene overschot aan energie de boosdoener zijn. Zo hebben we in onze cultuur vaak te maken met een overschot aan energie die vlak voor het slapen genuttigd wordt. Dan moet ons lichaam ’s nachts enorm hard werken om alle extra energie te verteren en te verbranden.

Een andere reden kan een dosis aan cafeïne zijn, dit stimulerende middel zorgt voor rusteloosheid en dat is logischerwijs funest voor een goede nachtrust. Drink dan ook geen koffie of cola meer vlak voor het slapen gaan wanneer jij last hebt van slapeloosheid.

Ook kan het zijn dat een streng dieet ervoor zorgt dat we slecht slapen. In dit geval slapen we slecht door een tekort aan energie. We kennen allemaal denk ik wel het gevoel dat we moeilijk in slaap kunnen komen als we met een lege maag naar bed gaan.

Ja, het klopt dit klinkt een beetje tegenstrijdig. Slapeloosheid door teveel energie en door te weinig energie? Huh?

Hoeveel moet ik dan eten? Ik hoor het je denken. Nou, lees even verder en dan geef ik je duidelijkheid en aan het einde van dit artikel weet jij precies welke voeding invloed heeft op jouw welverdiende nachtrust.

Welke 3 voeding zorgen voor een slechte nachtrust?

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die erom bekend staan je nachtrust ernstig te verpesten. In deze alinea bespreek ik een aantal van deze artikelen met je.

Alcohol

Alcohol? Zal je denken, daar slaap ik juist goed door. Ja, ik begrijp je gedachtengang. Door alcohol kom je overigens sneller in slaap, maar de kwaliteit hiervan is wel slecht.

Je slaapt namelijk minder diep en bereikt niet to nauwelijks de REM slaap. Hierdoor rust je lichaam veel minder goed uit en zodra de alcohol is uitgewerkt wordt je veel vaker wakker. Bovendien droom je door alcohol vaak veel vervelender.

alcohol funest voor je slaap

Cafeïne

Jep, ook cafeïne mag uiteraard niet ontbreken in deze lijst. Misschien is dit wel het meest bekende voedingsmiddelen om jouwslaap te verknallen. Cafeïne heeft een stimulerende werking op zowel de hersenen als de nieren, maag en darmen. Zoals iedereen eigenlijk weet moeten we geen koffie of andere cafeïne houdende dranken meer drinken in de avond.

koffie funest voor slaap

Vetten

Een onderschat voedingsmiddel is vet. Vetten zijn namelijk enorm zwaar, wanneer je dus besluit om ’s avonds nog (veel) vette voeding te eten zal je lichaam de hele nacht bezig zijn om dit te verteren. Funest voor je nachtrust en zonde van de lijn!

vet eten slecht voor slaap

Welke voeding eten bij slapeloosheid?

Nu je weet welke voeding je beter kunt vermijden in de avonduren wil ik je nu vertellen welke je voedingsmiddelen beter wel kunt eten om makkelijker in slaap te vallen.

Volkorenproducten

Deze producten bevatten een stofje genaamd serotonine. Melatonine is een belangrijk hormoon om onze slaap te verbeteren. Er zijn veel producten die de aanmaak van melatonine stimuleren, voornamelijk producten die rijk zijn aan serotonine. Je vindt dit voornamelijk in volkorenproducten zoals volkorenbrood en volkorencrackers.

volkorenbrood goed voor slaap

Zuivelproducten en meer

In zuivelproducten zit een stofje genaamd tryptofaan. Tryptofaan is een aminozuur welke je helpt om beter te slapen. Dat komt omdat tryptofaan nodig is voor de aanmaak van serotonine en serotonine is op haar beurt noodzakelijk voor de aanmaak van melatonine zoals je hebt kunnen lezen. Melatonine is uiteindelijk het hormoon dat bijdraagt aan een goede nachtrust. Zo is de cirkel weer rond.

Je haalt tryptofaan voornamelijk uit zuivelproducten zoals kaas, melk en yoghurt. Maar, je haalt tryptofaan ook uit andere gezonde voedingsmiddelen zoals: tonijn, pinda’s, graanproducten, sojabonen, amandelen, bananen, kip en kalkoen.

VITAMINES

Er zijn een aantal vitamines die van invloed zijn op een goede nachtrust. Vitamines die een directe invloed hebben, als vitamines die bijdragen aan verschillende processen om uiteindelijk te kunnen profiteren van een goede slaap.

Zo kan ik je aanraden om genoeg vitamine C binnen te krijgen. Deze heeft namelijk een kalmerende werking op ons zenuwstelsel.

Vitamine C vind je in:

  • Ananas
  • Broccoli
  • Aardbeien
  • Sinaasappels

Ook zijn er een aantal vitamines B die bijdragen aan een goed proces in het omzetten van tryptofaan naar serotonine naar melatonine. De vitamines die je dan binnen moet krijgen zijn vitamine B3, B5 en B6.

aarbeiden goed voor slapen

Voedingssupplementen gebruiken bij slapeloosheid

Een goed voedingssupplement om je slaap te verbeteren is ZMA. Dit voedingssupplement bestaat uit magnesium, zink en vitamine B6. Al deze ingrediënten dragen bij aan de aanmaak van melatonine.

ZMA kan je helpen om in een diepere slaap te komen en zo beter uit te rusten.

Wil je een review lezen over het supplement ZMA? Klik dan even hier.

Is het tijdstip van eten van belang?

Zoals je misschien wel weet verteerd ons lichaam in de ochtend het beste. Waar je dan voor kunt kiezen is om de zwaardere maaltijden in de ochtend of tijdens de lunch te eten en om ’s avonds iets minder uitgebreid te eten of te kiezen voor een lichte snack.

Wanneer je ’s avonds een grote maaltijd eet kost het je lichaam veel moeite om deze te verteren. Zo zal je lichaam rond bedtijd je maaltijd nog maar voor de helft verteerd hebben.

Gemakkelijk van je slapeloosheid afkomen

Perfect Slapen in 7 Stappen directbeterslapen.nlWanneer je direct van je slapeloosheid wil afkomen en de oorzaak van je slapeloosheid niet in zijn geheel bij voeding ligt, dan kan ik je de methode ”Perfect Slapen in 7 Stappen” aanbevelen.

In deze methode krijg je tips om de kwaliteit van je slaap te verbeteren en zo af te rekenen met slapeloosheid. Door deze methode zijn er al duizenden mensen geholpen om van hun slapeloosheid af te komen met tips die je vandaag nog kunt toepassen!

Ben jij de volgende?

Geef mij NU toegang tot deze Perfect Slapen methode!
Dit vind je misschien ook interessant
gevaren van slapeloosheid
Wanneer is slapeloosheid gevaarlijk? Dit zijn de 10 ERNSTIGE gevolgen!
slapeloosheid door prednison
Slapeloosheid door prednison? Zo GA je DIRECT beter slapen! (gegarandeerd)

Laat je reactie achter

Jouw reactie*

Your Name*
Your Webpage